Poradna školního psychologa

Poradna školního psychologa

Často kladené otázky :

Otázka:

Chci se zeptat, dcera přestoupila už minulý rok ve 2. pololetí na Vaši školu. Pak se školy uzavřely a na podzim taky. Výrazně se jí zhoršil prospěch a ve třídě nemá skoro žádné kamarádky. Co mám dělat?

Odpověď:

Dobrý den. Okamžitě řešit situaci. To období od přechodu na naši školu je již dlouhé, určitě bych úzce spolupracoval s třídní učitelkou. Dcera se z důvodu distanční výuky nemohla plně adaptovat, a pokud je spíše introvertní (uzavřená do sebe) snáší to o to hůře. Předpokládám, že si zhoršení  prospěchu a nedostatečné adaptace všimla i třídní, a ta je schopna Vám říci jména spolužáků, kteří by vaší dceři mohli pomoci s adaptací ve škole. Velmi důležité také je, abyste se dceři o to více doma věnovali, bavili se s ní o tom, co zažila, co ji trápí, co jí dělá radost.

——————————————————————————————————————–

Otázka:

Děti se vracejí po dlouhé době opět do školy. Jak zajistit dítěti pravidelný režim, když jsem celý den v práci? Děláme s manželkou oba na 3 směny.

Odpověď:

Dobrý den, záleží na tom, kolik let má Vaše dítě. Možný postup navržený níže je nutno přizpůsobit jeho možnostem. U žáků 9. tříd po přijímacích zkouškách, ale už asi nebude fungovat nic. Pokud jste byli s tím, jak dítě fungovalo před distanční výukou spokojení, najeďte na původní model. Pokud ne, tak:

Začal bych snímek dne – co vlastně dělá, kolik má času, jak dlouho mu aktivity trvají, jejich přínos (dítě získá vhled o tom, jak hospodaří s časem, jak je to důležitá dovednost) + napíšeme mu svůj snímek dne

Pak bych chtěl, aby dítě samo na papír – udělalo „ideální“ rozvrh dne (povinné – výuka, dobrovolné – pomoc v domácnosti, „bonusové“ – pro radost  x dítě se učí být aktivní, plánovat své činnosti a cíle, učí se aspiraci a motivaci.

S ohledem na věk vždy pomůžeme dítěti vytvořit společný rozvrh pro něj, co bychom od něj potřebovali, s čím by nám mohlo pomoci  x sytíme jeho pocit důležitosti a sounáležitosti, rozvíjíme jeho samostatnost.

Každý večer společné vyhodnocení a kontrola co se mu podařilo = pochvala + odměna /nepodařilo, proč, stanovení náhradních termínů, možnosti vzájemné pomoci  x  rozvíjíme komunikaci, ukazujeme dítěti svůj zájem o něj, o to co dělá, a jak se mu daří.

——————————————————————————————————————–

Otázka:

Dobrý den jaký je Váš názor na nošení roušek ve škole?

Odpověď:

Dobrý den, dovolte mi, abych si svůj osobní názor nechal pro sebe. Škola je státní institucí a musí se řídit příkazy zřizovatele resp. metodicky nadřízeného orgánu. Takže diskuse nad tím, zda roušky nosit či nikoli v prostorách školy je zbytečná. A z logiky věci musí vedení školy vyžadovat po všech zaměstnancích i žácích školy dodržování stejných pravidel. Jinak by vznikla anarchie.

——————————————————————————————————————–

Otázka:

Dobrý den, dcera je teď na druhém stupni a nerozumí si s učitelkou angličtiny, která má dle mého názoru přehnané nároky nejen na dceru, ale i na ostatní žáky. Dcera nestíhá a angličtina, z které měla vždy známku 1, ji teď nebaví. Jak mám situaci řešit?

Odpověď:

Dobrý den maminko. Míru nároků paní učitelky nejsem schopen posoudit, ale pokud má stejné nároky na všechny děti a ony tyto nároky plní, tak je nevnímám jako přehnané.  Ptala jste se dcery, proč si nerozumí s paní učitelkou?  Třeba to nejsou problémy v náročnosti výuky. Dcera by měla jasně definovat, co ji trápí a co sama udělala proto, aby se situace zlepšila.

——————————————————————————————————————–

Otázka:

Syn se se mnou pořád hádá (11 let) a nechce respektovat mé pokyny, stále jen diskutuje. Co s ním mám dělat?

Odpověď:

Bohužel žijeme v době, kdy se přirozená úcta a respekt k rodičům nahradily rovnoprávností dětí a rodičů a z dětí jsme si udělali komunikační partnery. Ale smysluplně a konstruktivně mohu komunikovat pouze s někým, kdo má buď životní, osobní či profesní zkušenosti, což děti z logiky věci v mnoha oblastech a situacích mít nemohou.

Jejich komunikace je tak zúžená a je jen o emocích a vlastních přáních. Jelikož nejsou schopny ve většině případů smysluplné argumentace, uchylují se k nesmyslným sdělením, které nás rodiče dále „vytáčejí“. V této hře – „kdo to déle vydrží“ jasně vyhrávají.  Nemají totiž hlavičky zatíženy žádnými skutečnými existenčními problémy jako dospělí. V režimových věcech, vzdělávání, úklidu, hygieně aj. jsem zastáncem nulové diskuse. Diskutovat můžeme o koníčcích, trávení dovolené, volného času, hudbě, hvězdách…. 

Pokud je nutno dítěti vysvětlit důvod striktního požadavku, tak až po jeho splnění. Důležitá je shoda chování obou rodičů.

——————————————————————————————————————–

Otázka:

Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, jak mám nastavit domácí přípravu, když je dítě (4.třída) v režimu distanční /prezenční výuky ? Děkuji za informaci.

Odpověď psychologa:

Dobrý den. Oba typy výuky probíhají v dopoledních hodinách, takže pokud je dítě fyzicky ve škole je nutno kontrolovat sešity, žákovskou knížku apod. Pokud je výuka online, sledujte v dané platformě úkoly a termíny, do kdy má zadání splnit. Vše stojí a padá na Vaší důslednosti, maminko.

——————————————————————————————————————–

Otázka:

Syn se bojí jít do školy po tak dlouhé době, jak jej k tomu mám přemluvit?

Odpověď psychologa:

Dobrý den, já bych syna rozhodně nepřemlouval, ale snažil bych se otázkami zjistit, čeho a proč se bojí. Strach je vždy předmětný – dá se vždy přesně pojmenovat, čeho se bojíme. A pokud jej pojmenujeme, jsme schopni nalézt nástroje, co se s tím dá dělat. Určitě bych mu také připomenul, co vše již v životě překonal a dokázal, takže zvládne i toto.

——————————————————————————————————————–

Otázka:

Mám doma dvě děti, které chodí na II. stupeň, ale jen jeden PC, o který je hádka jak kvůli školním povinnostem, tak pro hraní her. Jak mám spravedlivě nastavit systém.

Odpověď psychologa:

Pokud se děti hádají kvůli tomu, aby mohly vypracovávat úkoly zadané školou, jste šťastný rodič J. Já bych chtěl po obou, aby si systém nastavili sami, každý ať dá návrh a dokud se neshodnou, bude PC pouze pro potřeby školy a ne pro zábavu. Tím je můžete výrazně motivovat k nalezení dohody.

——————————————————————————————————————–

Otázka:

Dcera se bojí, že se hned po příchodu do školy bude známkovat a zkoušet. Co s tím?

Odpověď psychologa:

Dobrý večer, já si nemyslím, že se hned po příchodu do školy bude známkovat. Určitě se budou psát nějaké testy, aby učitelé zjistili, jak na tom děti jsou. Z obnovení klasického chodu školy jsou mírně nervózní i učitelé, takže určitě nebudou riskovat, že by známkováním (zejm. tím sníženým) riskovali, že ještě více zvýší nejistotu dětí a ve třídě vznikne negativní atmosféra.

——————————————————————————————————————–

Otázka:

Dobrý večer, chci se zeptat na Váš názor, zda mají mít děti nějaký čas na adaptaci po návratu do školy. Děkuji za odpověď.

Odpověď psychologa:

Za sebe upřímně nejsem zastáncem žádného adaptačního období. O tom, že se děti budou do školy vracet se hovoří již dost dlouho a děti mají čas se na příchod psychicky připravit.  Navíc předpokládám (doufám), že po návratu do škol bude výuka volnější. Učitelé jsou rozumní lidé a vědí, že to, co se zameškalo za téměř celý školní rok, se nedá dohnat během několika dní.